DIPLOMSKI RAD: Sastanak rastanka, 2010, UMAS

UVOD       

Sami naslov ovog diplomskog rada „rastanak nastanka“ možda ostavlja dojam da se radi o spontanoj igri riječi, na izgled banalno i naopako. No kad se malo bolje usmjeri fokus može se pronaći određena mistika. Pokušat ću  kroz ovaj rad na svoj način protumačiti značenje ovog naslova, kako u literarnom tako i u praktičnom djelu. Moj rad bih sadržavao više portreta izmodeliranih u glini koji bi u konačnici tako bi bili i izloženi u izložbenom prostoru. To inače nije praksa zbog trošnosti materijala kao što je glina. Kod sušenja količina gline koju obrađujemo se smanjuje tj. ona se skuplja. Skupljane kod sušenja je najobičnije isparavanje vode. Zbog toga bi svaki od portreta pokraj svojeg postamenta imao priloženo sredstvo za održavanje gline (prskalicu s vodom) koji će omogućiti svakome tko posjeti izložbu da produži vijek trajanja  izloženih portreta, odnosno umjetničkog djela. Održavanje gline ( konstantno vlaženje ) je nužnost u uprocesu modeliranja, zbog svojstva gline koja sušenjem gubi svoju kakvoću  i tako otežava manipuliranje tim medijem dok u konačnici dolazi do rasipanja ako se potpuno zanemari. Ovakav suživot i međuovisnost autora i rada ogledan je primjer  odnosa koji je ovisan o interakciji. Kroz sve ove procese prethodno navedene moguće je isčitati simboliku stvarnosti koja se događa s međuodnosima u najširem smislu ,čak i pretpstaviti njen tijek i vijek, što bih ja pokušao izraziti kroz kiparske elemente i interakciu onih koji doživljavaju ili ne doživljavaju umjtnički čin. Moj rad pokušava istražiti međuodgovornost svih faktora koje je moguće percipirati u jednoj društvenoj organizaciji i izvan nje.

                                                                                                                                             IZRAŽAVANJE KROZ KIPARSKI   MEDIJ  I             SIMBOLIKA MATERIJALA

Moj diplomski rad kako sam već u uvodu spomenuo sadržavao bi se od autoportreta i portreta mojih kolega izmodeliranih u glini.
Portret u povijesti umjetnosti je jedan od najzastupljenijih motiva. Postoji i razlog zbog čega je to tako. Portret je gotovo simbol osobe, on zastupa identit čovijeka, identificiramo po njemu...
 Glina kako je kipari vole nazivati kiparski kruh isto tako je simbol i pra materijal kiparstva. Ne zamislivo je da nekom kažete da ste kipar , a da vas taj ne poveže s tim iskonskim medijem. Portret i glina su simboli kiparstva i ljudske težnje da se uhvati u koštac s prirodom. Čak i  prijemni ispit uijetničke akademije ovisio je o ova dva simbola .  Pokušao sam tradicijonalnom kiparskom pristupu  pridodati suvrmeni kontekst i izričaj, postavljajući likovno (tradicionalno) s istobitno konceptualnim(suvremeniji pristup).
 Potreba da se napravi nečiji portret u svojoj genezi sadržava i potrebu da se nekog ovijekovječi, da ga se pamti, kako bi buduće generacije mogle lakše povezati priče s tom osobom kad imaju i fizički prikaz te osobe. Međutim kroz portretiranje mojih kolega i sebe postavio sam stvari potpuno obrnuto. Zbog materijala kojeg sam odabrao (glinu kao finalni medij) osudio sam svoj rad na egzistencionalnu ovisnost o drugima. Ne mogu svojim kolegama dati garanciju  ni rok trajanja koliko će njihovi porteti vremena izdržati. Ovise isključivo o konzervansu kulture odnosa današnjeg vremena. Dok sam opisivao sadržaj rada bliskim ljudima, visjelo bi pitanje u zraku zašto to uopće radiš kad će ti se rad raspast kroz nekoliko dana,kao da i oni nevjeruju da će opstati. Nisam bio sretan s odgovorima koje sam im davao ...
Portretiram vrijeme danas, portretiram vrijeme trajanja koje je uvijetovano interakcijom drugih ljudi i njihovom kulturom odnosa. Ljudi su poput gline suše se pod usijanom ignorancijom. Izabrao sam sebe i svoje kolege za prtretiranje iz razloga što je naš posao direktno vezan za kulturu tako da na slikovit način demonstriram našu poziciju u društvu danas.  
















                  POVIJESNE SUGESTIJE 

Ako  postavimo pitanje orginalnosti uopće (u ovom slučaju umjetničkog dijela ) dolazimo do apsurdnih opravdanja i pravdanja legitimnosti nečijeg rada. Govoriti o orginalnosti bez predmetno je i pnižavajuće za zdrav razum. Jedino čime bi se orginalnost preciznije mogla izmjeriti je neznanje i neinformiranost.Kroz vrijeme studija nerjetko su mi dolazile ideje za različite radove, no taman kada bih se koncentrirao i krenuo u razradu te ideje naišao bi da se netko već s tim bavio (već viđeno). Već viđeno je uistinu progonitelj mladom umjetniku koj želi doprinjeti nečim novim.  Tako postavljene stvari veoma frustriraju, teško je iz njih izvući išta novo. Ali to je neophodan proces sazrijevanja osobe i njenog djela. Takav sukob frustracija  je radna tmperatura u stvaralačkom duhu, u istom trenutku je uključeno više energetskih vibracija koji istovremeno dovode do iznemoglosti koja opet stimulira reakcije samoobrane odnosno to znači ili ću odustati ili nadrasti takvo stanje. Zbog toga je već viđeno kriv pristup problemu, tu se očituje više problem super ega nego bilo čega drugog. Pomiriti i uravnotžiti svoj rad s već postojećim, dovesti ga do stabilnog stanja koji može pospješit kreativnost, to je lakši početak stvaranja.
Povjest koliko god ona bila prožeta turbulentnim promjenama od pra povjesti na ovamo, toliko se u njoj može prepoznati određena univerzalnost. Nerjetko sam nailazio na primjere u ranijoj povijesti umjetnosti koje bi mogle funkcjonirati i funkcioniraju danas, a uz određeno postavljanje u novi kontekst stvaraju novi rad. Percepcija konstantno varira zbog toga predmeti koji su danas isključivo za uporabu sutra već mogu biti umjetnički čin, primjerice od pojave pisoara Marcela Duchampa sve može postat umjetnički predmet ili Beuysova tvrdnja da je svaki čovijek umjetnik. Ta su dva čovijeka koja su znatno utjecala na osnovna poimanja umjetnosti, zato bi bilo smješno danas govorit o novom u svijtu umjetnosti. Postmoderna umjtnost zastupa stav kako nova otkrića nisu potrebna, jer sve je već otkriveno; brišu se granice masovne kulture i umjetnosti, uzimaju se teme i postupci iz prošlosti, kombiniraju se različiti stilovi, vraća se narativnost i alegorija, prenaglašenje iskustva različitih povijesnih i suvremenih praksi, služenje postupkom dekonstrukcije... Postmoderna očio ne pronalazi problem u pluralizmu stilova, dapače ona ga podržava kao takvog.
Uistinu o povijesnim korelacijama koje su utjcale na mene i moj rad je teško odrediti u izoliranom obliku. Mene je kroz povijest umjetnosti najviše privlačilo to poistovjećivanje s određenim autorima koje sam želio razumjti, nekad bih pokušao i napraviti sličan rad kako bih mogao lakše približit i iščitati bit rada, odnosno zašto nešto pstoji kao takvo. Jasno je da se svi senzibilitetom razlikujemo, ali proživljavanje na takav način povezalo me je i puno intezivnije sam doživio umjetnički čin. Pokušao sam se iskreno i prijateljski postaviti sa svim što sam učio u povijsti umjetnosti i onda kad mi je nešto bilo potpuno apatično, odbojno. Sjetio bih se kako su moji prijatelji impresionisti promatrali pejsaž oslobođen svijetlom, a isto tako su bili marginalizirani i izrugani od svojih suvremenika. Da ne bi vršio takve genocide ideja odlučio sam se od svih učiti, promišljam više o tome kako će mi rad utjecati na krug ljudi koji se susreću s mojim dijelom,  nego na što ih ono podsjeća.
             



                    SVJEDOK  KULTURE

Čin stvaranja u svojoj osnovi teško je objašnjiv; teško je odrediti razlog zašto nešto postoji ( Zemlja, čovijek, biljke ,životinje…). Ako pokušamo ustvrditi genezu odakle sve  je i zašto je dolazimo do ograničenih zaključaka.  Možda je djelomično prihvatljiv odgovor da prvi čin stvaranja  pripada nekakvom nad biću ili višoj inteligenciji koju čovijek ne može percipirati. Iako čovijek ne može percipirati i spoznati tu sferu „velikog praska“ ima nasljeđen „gen“ da stvara, producira, reproducira i reciklira. Mogučnost čovijeka da stvara uz to što je veličanstvena prigoda da se samoostvari istovremeno je velik teret i odgovornost ali i oružije. Isprepletanje fundamentalnog, materije , produkcije i reciklaže znatno je oblikovalo ono što mi dnas doživljavamo  „zdravo za gotovo“. Umjetno stvoreno pstalo je prirodno, toliko je već tu da se i ne zapitamo zašto je tu, tako da ljudska civilizacija postaje prirodna ne umjetno stvorena  za onoga koji nasljeđuje kulturu svojih predhodnika. Ako je čovijek stvoren od višeg bića (stvoritelja) onda je čovijek stvoritelj civilizacije (kulture) a percepcija te kulture oblikuje kulturu života kako pojedinca tako i društvene organizacije. Kultura je danas toliko napredovala da je teško iščitat  i popratit njene transformacije i ulogu kreiranja civilizacije.
 Jedan fenomen koji se artikulirano ponavlja i transformira kulturu ili percepciju onih koji kuturu žive je taj da svaka novost postaje novost iz razlog što je suprotiva onoj prethodnoj (ili je negira u ptpunosti), a tko je i budućoj zapisno da bude prošla , ovdje se da iščitati da se vrtimo u zatvorenom krugu. Problem je danas što ovakva logika nastojanja „novog“ bilježi svoj eksponencijalan rast- ciklično beznađe bez odmaka.
 Kultura kroz povijest  imala je različite ukoge koju je od pra povijesti do danas sve teže pratit zbog takvog eksponencijalnog rasta i razvoja. U manjku vremena postli smo ponosno izgubljeni i smodostatni, kultura j postala opasna  zato što  je ostala sve.
U ovim vremenima imamo spoznjne devijacije ,ili spoznajno vegetiramo, postje nam sve drukčije isto.
 U filozofiji pstoji termin determinizam.Determinizam je filozofska pozicija prema kojoj je sve što se događa determiniramo; svijet u kojem živimo zapravo je veliki strogo determinirani mehanizam. Procesi u prirodi odvijaju se po točno određenim zakonima: zvijezde se kreću po strogo utvrđenim putanjama, Sunce svaki dan izađe i zađe u točno određeno vrijeme, elementi se spajaju po nužnim zakonima kemije, svjetlost se odbija pod točno određenim kutem, genetski kod organizma određen je genetskim kodom roditelja, itd. I društvo je prožeto pravilnostima: cijene rastu ili padaju u skladu sa zakonom ponude i potražnje, siromaštvo dovodi do političke nestabilnosti, razvoj industrije dovodi ljude u gradove, itd. Ni individualno ponašanje tu nije izuzetak. Mi i naši postupci samo su mali zupčanici u velikom mehanizmu svijeta u kojem živimo. Kao fizička bića ponašamo se u skladu sa zakonima fizike; kao socijalna bića ponašamo se u skladu sa zakonima sociologije; kao psihička bića ponašamo se u skladu sa zakonima psihologije; itd. Stoga je sjećaj da smo mogli učiniti nešto različito od onoga što smo učinili naprosto pogrešan. Naše ponašanje u potpunosti je determiniramo, isto kao i sve drugo u prirodi. Tvrdnja da slučaj ne postoji dovodi u pitnje koliko je čovjek slobodan odlučivati.
Laplaceov demon
            Laplace[1] je bio determinist. To znači da je vjerovao da je sve što se događa u potpunosti određeno strogima zakonima prirode.[2] Naše su intelektualne sposobnosti ograničene, malo toga znamo te smo stoga malo toga u stanju predvidjeti. Međutim, biće superiornih ili čak beskonačnih intelektualnih sposobnosti moglo bi znati dvije stvari;

            (1) položaje svih tijela u svijetu, i
            (2) sve sile koje na njih djeluju.

Po ovoj teorijii čovijek nije slobodan tj. uvjetovan je ovim mehanizmom. Ovakva postavka je zanimljiva ,otvara mnoga pitanja koja udaraju na osnovne postavke slobodnog bića. Nije lako prihvatiti ovakve teze, naprosto je ponižavajuće, ali ipak ne možemo osporiti djelomičnu istinitost koju je lako dokazati. Ona je poprilično prisutna i postojana u našem  iskustvu življena. U svom radu koji sdrži osnovne elemente determinističkih postavki hto bi istražiti postoji li mogučnost da predvidim budućnost svom radu ili po detrminističkoj formuli izračunam logičan slijed događanja.
Ključno je naglasiti da ovaj eksperiment nije jedina težnja i zadatak ovog rada . Glavni fokus  bi stavio na poticanje odgovornosti u odnosu na kulturu , na odnos u najširem smislu i bilo kojem kontekstu. Ovakav čin bi isto tako bio svijedok jednom kulturnom činu, odnosno kulturni događaj koji svjedoči o kulturi u datom vrmenu i prostoru. Nadam se da ću pogriješiti u predviđanjima, volio bih da je čovijek nešto više od jednog djelića determinističkog stroja koji ga toliko uvjetuje da dovodi u pitanje autonomiju slobode.














PATOLOGIJA VLASNIŠTVA

Vlasništvo je najveći oslonac za sigurnost i odgovornost. Onaj tko nema sigurnost traži vlasništvo, a ako ga ne dobije tim opravdava svoju odgovornost odnosno neodgovornost.
Ovo je prikaz  ljudske percepcije i svi smo pred ovim zakonom  jednaki - zakon vlasništva. Ovakva percepcija je vjerovatno u početku bila usmjerena prema nečem neživom pa se kasnije impantirala u živo, pa iz toga živog u fundamentalno  odnosno duhovno i tako je to „stanje“ postalo normalno. Jedina ozbiljna konkurencija  vlasništvu u umjetno stvorenoj kategoriji je glupst. Sinergija ova dva fenomena oko kojih se toliko trudimo vladaju svim u svemu, ne znam koju smo prije izmislili.
 Ovo, iako je naš proizvod ne možemo mu se suprotstaviti osim ako ne izmislimo novi još „bolji“. Tako rješavamo problem da ga zamjenimo još većim onda nam se ovaj predhodni čini neznatan. Za takav uspjeh dobivaju se najveće nagrade i priznanja. Priznanje ono što nas čini močnim, taština spada u najslađu skupinu i ona je najplodnije tlo za ovo predhodno navedeno.
 Glupost najbrže isparava i poput kiše „blagoslivlja“ zemlju i mi uživamo, divimo se tim plastičnim plodovima gluposti, prekrasni su.
S kim bankarimo?...
Već sm spomenuo u jednom djelu diplomskog kako neki moji bliski ljudi nisu mogli razumjeti zašto radim nešto što ne mogu zadržati , ja sm također prošao i još prolazim kroz ovu groznicu vlasništva. Trebala mi je snaga duha, jer motivacija je u ovom slučaju malodostatna ; ulažete sav svoj trud, znanje,  ljubav u nešto što prdpostavljate da neće opstati.
U tom odricanju otvorila se puno veća dimenzia i puno osjetljiviji medij za obradu, a to je ljdska svijest. Probuditi svijest ili je bar malo pomaknuti za mene je najveći izazov u stvaralaštvu. Istovremeno osjećam i veliku ogovornost ako dođem do mogućnosti da na nečiju svijest djelomično utječem (međudjelovanje ,međuoblikovanje je svakodnevna pojava samo se razlikujemo  po tome jesmo li svjesni ili manje svjesni te činjenice). Ako se dogodi intmnije promišljanje o onom što i kako živimo- to bi mi mnogo značilo …




[1] Pierre Simon de Laplace, francuski matematičar, fizičar i filozof (1749-1827).
[2] Metaforu o sveznajućem biću izložio je u Theorie Analytique de Probabilites, 1812-1820. Pomalo je ironično da je upravo uvjereni determinist Laplace bio jedan od tvoraca teorije vjerojatnosti.













Primjedbe

Popularni postovi